Lyftkraft 2.0

Genom Lyftkraft 2.0 kan små och medelstora företag i Dalarna kostnadsfritt eller kostnadsreducerat utbilda och kompetensutveckla sin personal. Företag erbjuds två utbildningsspår, dels öppna kurser med förbestämt innehåll, dels behovsanpassade utbildningar för en eller flera medarbetare i företaget.

Aktuella

Öppna utbildningar

Anmäl dig till någon av våra öppna utbildningar här. OBS att ditt företag måste vara godkända deltagare i projektet Lyftkraft 2.0.

Grundläggande formler, skapa, formatera
och skriva ut kalkyler samt använda
referenser.

Datum: 28 augusti, 09.00-12.00
Plats: Digital utbildning
Sista anmälningsdatum: 7 augusti

OBS att ditt företag måste vara godkänd som deltagare i projektet Lyftkraft 2.0.

Arbeta med länkar, sortera och filtrera listor och presentera data visuellt med snygga diagram.

Datum: 15 september, 09.00-17.00
Plats: Digital utbildning
Sista anmälningsdatum: 25 augusti

OBS att ditt företag måste vara godkänd som deltagare i projektet Lyftkraft 2.0.

Välkommen till en inspirerande utbildning som på ett enkelt och
praktiskt sätt visar hur du kan dra nytta av AI i din verksamhet.
Under utbildningen får du veta hur du kan spara tid genom att integrera AI
i arbetsvardagen. Du får med dig konkreta exempel på hur du kan förenkla
administrativa uppgifter, använda ChatGPT och snabbt ta fram bilder och
information med AI. För att nämna några exempel.

Datum: 18 september, 09.00-12.00
Plats: Digital utbildning
Sista anmälningsdatum: 28 augusti

OBS att ditt företag måste vara godkänd som deltagare i projektet Lyftkraft 2.0.

Små och medelstora företag i handels- och servicenäringen, verksamma i Borlänge, Falun, Säter, Gagnef, Ludvika och Smedjebacken, kan gå utbildningen via Ökad Handelskraft 2.0.

Utbildning för nyblivna säljare eller redan
etablerade som vill ha mer kunskap och
en boost i sin säljroll.

Datum: 2 + 16 september 08.30-11.30
Plats: Digital utbildning
Sista anmälningsdatum: 18 augusti

OBS att ditt företag måste vara godkänd som deltagare i projektet Lyftkraft 2.0.

Välkommen till en inspirerande och konkret utbildning där vi tillsammans utforskar hur de globala hållbarhetsmålen kan omsättas i praktiska och lönsamma insatser för just er verksamhet. Ni får verktyg och vägledning för att strukturera och planera ert hållbarhetsarbete på ett sätt som är genomförbart och som skapar nödvändiga konkurrensfördelarpå en marknad med allt högre krav.

Innehåll
  • De globala målen, Agenda 2030 och Livcykelanalys – från omfattande
    begrepp till genomförbara insatseri er verksamhet.
  • Hållbarhet som skapar affärsmöljigheter och konkurrensfördelar.
  • Att strukturera ert företags hållbarhetsarbete – ett första steg.

 

Datum: 30 september, 09.00-12.00
Plats: CoSpace, Sveagatan 6, Borlänge

Anmälan senast 8 september.

OBS att ditt företag måste vara godkänd som deltagare i projektet Lyftkraft 2.0. Du kan också gå utbildningen via Ökad Handelskraft 2.0.

I utbildningen kundservice och bemötande kommer du att få olika verktyg och modeller som du har nytta av i kontakten med dina kunder. Teori blandas med praktiska övningar och erfarenhetsutbyte mellan deltagarna. Målsättningen är att du ska få kunskap och inspiration för att kunna stärka och utveckla dina kundrelationer.

Delar av innehållet

  • Vad är bra kundservice?
  • Människors olika beteenden – förstå andras och egna beteenden.
  • Att bemöta olika beteendemönster.
  • Att ge service utifrån helhetsmodellen: Känsla – Tanke – Handling.
  • Kundbemötande i samtal – kropp, röst och ord.
  • Styrning i samtalet.
  • Samtalstekniker.
  • Kundbemötande i skrift – upplägg.
  • Bemöta upprörda kunder.

 

Datum: 18 september + 15 oktober
Plats: Falun eller Borlänge (plats meddelas senare)
Sista anmälningsdatum: 27 augusti

OBS att ditt företag måste vara godkänd som deltagare i projektet Lyftkraft 2.0.

I utbildningen kundservice och bemötande kommer du att få olika verktyg och modeller som du har nytta av i kontakten med dina kunder. Teori blandas med praktiska övningar och erfarenhetsutbyte mellan deltagarna. Målsättningen är att du ska få kunskap och inspiration för att kunna stärka och utveckla dina kundrelationer.

Delar av innehållet

  • Vad är bra kundservice?
  • Människors olika beteenden – förstå andras och egna beteenden.
  • Att bemöta olika beteendemönster.
  • Att ge service utifrån helhetsmodellen: Känsla – Tanke – Handling.
  • Kundbemötande i samtal – kropp, röst och ord.
  • Styrning i samtalet.
  • Samtalstekniker.
  • Kundbemötande i skrift – upplägg.
  • Bemöta upprörda kunder.

Datum: 7 + 21 oktober
Plats: Sälen eller Idre (plats meddelas senare)
Sista anmälningsdatum: 16 september

OBS att ditt företag måste vara godkänd som deltagare i projektet Lyftkraft 2.0.

– Gör din webbplats till ett effektivt verktyg för affärer!

Vill du att din hemsida ska göra mer än att bara “finnas”? Under denna utbildning får du inspiration och konkreta verktyg för att utveckla din webbplats så att den inte bara får fler besökare – utan också får dem att göra som du vill.

Vi går igenom hur du kan tänka kring struktur, innehåll, användarvänlighet och konvertering. Du får också tips om hur du gör det enklare för sökmotorer och användare att hitta din sida och hur du gör för att efterleva GDPR.

Teori varvas med praktiska övningar – och det spelar ingen roll om du har byggt din hemsida själv eller låtit någon annan göra det.

Samtliga utbildningstillfällen pågår omkring fyra timmar.

Datum och orter

10 september, Falun
Plats: Gamla Elverket, Ölandsgatan 8
Tid: 08.00-12.00
Sista anmälningsdatum: 20 augusti

24 september, Djurås
Plats: Ljus, Ljud & Musik, Centrumhuset 1
Tid: 08.00-12.00
Sista anmälningsdatum: 3 september

1 oktober, Borlänge
Plats: CoSpace, Sveagatan 6
Tid: 08.00-12.00
Sista anmälningsdatum: 10 september

2 oktober, digitalt
Tid: 10.00-14.30
Sista anmälningsdatum: 11 september

8 oktober, Säter
Tid: 08.00-12.00
Sista anmälningsdatum: 17 september

15 oktober, Ludvika
Tid: 08.00-12.00
Sista anmälningsdatum: 24 september

OBS att ditt företag måste vara godkänd som deltagare i projektet Lyftkraft 2.0.

Små och medelstora företag i handels- och servicenäringen, verksamma i Borlänge, Falun, Säter, Gagnef, Ludvika och Smedjebacken, kan gå utbildningen via Ökad Handelskraft 2.0.

Vilka kan gå utbildningarna?

Lyftraft 2.0 vänder sig till små och medelstora företag i Dalarna. För att kunna delta i en utbildning måste ert företag vara godkänd som deltagare i Lyftkraft 2.0. 

Om ni har frågor, kontakta oss via länken nedan.

Om Lyftkraft 2.0

Finansiering
Europeiska Socialfonden (ESF) och Falun Borlänge-regionen AB.

Mål med projektet
1000 anställda i små och medelstora företag i Dalarna ska få del av kompetensutvecklingsinsatserna.

Genom projektet Lyftkraft 2.0 kan små och medelstora företag i Dalarna få stöd till att utbilda och kompetensutveckla sin personal. Målet är att utbildningsinsatserna i projektet ska bidra till att företaget har stärkt sin konkurrenskraft, hittat nya affärsområden och de anställdas nya kompetens har stärkt deras ställning i företaget och på arbetsmarknaden.

Projektet bygger erfarenheterna från ett tidigare projekt, ”Lyftkraft Dalarna”, som under åren 2022-2023 kompetensutvecklade ca 740 medarbetare i över 200 företag.

I projektet erbjuds två olika utbildningsspår, dels finns det ”öppna kurser” inom en rad, generellt efterfrågade kurser. De finns tillgängliga på bestämda datum.
Företagen deltar på kursen tillsammans med andra företag i Dalarna. Exempel på öppna kurser är digital marknadsföring, Excel och ledarskap. 

Genom projektet kan vi också skräddarsy utbildningar utifrån företagsspecifika behov och upphandla utbildning för nischade/specifika behov för enstaka medarbetare.

Utbildningarna genomförs på plats eller hos utbildningsleverantör på annan ort.

Projektet stödjer också företag som önskar jobba med interkulturell dialog enligt Avestamodellen, Fler på jobbet.

Lyftkraft 2.0 pågår 2023-2025 och finansieras av Europeiska Socialfonden (ESF) och medfinansieras av Falun Borlänge-Regionen AB och Avesta kommun.

Målet är att 1000 anställda kvinnor och män i små och medelstora företag i Dalarna ska få del av kompetensutvecklingsinsatserna.

Anette Isberg

Projektledare