Ökad handelskraft 2.0
Ökad Handelskraft 2.0 erbjuder små och medelstora företag inom handel- och servicenäringen kostnadsfria utbildningar, coachning och företagsrådgivning. Det kan exempelvis vara coachning kring din ekonomi, utbildningar i digital marknadsföring eller rådgivning som rustar ditt företag för framtiden.
Utbildningarna vänder sig till små och medelstora företag inom service- och handelsnäringen, som är verksamma i Borlänge, Falun, Gagnef, Säter, Ludvika och Smedjebacken.
Aktuella
Utbildningar och kurser
Rusta ditt företag för kommande tider
– Workshop med fokus på ditt företags ekonomi
Information om utbildningen
Hur hänger resultat och balansräkning ihop? Vad är det som påverkar kassaflödet och varför finns det inte pengar på kontot även när affärerna går bra? Vanliga frågor i nutiden, som kan bli tuffa att handskas med i framtiden, såvida man inte har koll på läget. Det får du genom att vara med under workshopen.
Ökad Handelskraft 2.0 och ALMI bjuder in till en workshop där du som företagare får värdefull och användbar inblick i ditt företags ekonomi. Vi tittar bland annat på ett verktyg som visualiserar siffrorna och ger en tydlig bild över hur dina beslut påverkar din förmåga att hantera verksamheten och den framtida utvecklingen.
Nästa tillfälle
27 november, 08.00-10.00
Plats: Polhem B&B, Krongårdsvägen 15, Falun
Sista anmälningsdatum: 20 november
Enkel AI för företag
– Spara tid med lättanvänd AI
Information om utbildningen
Välkommen till en inspirerande utbildning som på ett enkelt och praktiskt sätt visar hur du kan dra nytta av AI i din verksamhet.
Under utbildningen får du veta hur du kan spara tid genom att integrera AI i arbetsvardagen. Du får med dig konkreta exempel på hur du kan förenkla administrativa uppgifter, använda ChatGPT och snabbt ta fram bilder och information med AI. För att nämna några exempel.
Utbildare: Jonas Gullman från Rehngruppen
Datum och tid: 10 december, 09.00-12.00
Plats: Utbildningen genomförs digitalt via Teams, länk skickas till dig som är anmäld.
Hållbarhet som konkurrensmedel
– Inspirerande och lättbegriplig utbildning för att komma igång
Information om utbildningen
Välkommen till en inspirerande och konkret utbildning där vi tillsammans utforskar hur de globala hållbarhetsmålen kan omsättas i praktiska och lönsamma insatser för just er verksamhet. Ni får verktyg och vägledning för att strukturera och planera ert hållbarhetsarbete på ett sätt som är genomförbart och som skapar nödvändiga konkurrensfördelar på en marknad med allt högre krav.
Utbildningens innehåll
- De globala målen, Agenda 2030och Livcykelanalys – från omfattande begrepp till genomförbara insatser i er verksamhet.
- Hållbarhet som skapar affärsmöjligheter och konkurrensfördelar.
- Att strukturera ert företags hållbarhetsarbete – ett första steg.
Efter utbildning har ni möjlighet att boka fortsatt rådgivning och stöd i ert hållbarhetsarbete.
Plats: Utbildningen genomförs digitalt via Teams, möteslänk skickas innan utbildningens start.
Vilka företag gäller det för?
Företag inom handel och service som är ett enmansföretag eller har upp till 249 anställda. Ditt företag måste vara registrerat i Borlänge kommun, Falu kommun, Gagnefs kommun, Säters kommun, Ludvika kommun eller Smedjebackens kommun.
Har du en fråga? Tveka inte att kontakta oss
Behöver du stöd och råd av ett proffs?
Att driva en verksamhet kan vara krävande. Oavsett storlek på ditt företag är du säkert bekant med utmaningar som exempelvis rör kundunderlag, investeringar, utveckling, marknadsföring och tiden som sällan räcker till. Vi vill gärna hjälpa dig.
Kvalitativ rådgivning för dig som företagare
Nu kan du som är verksam inom handel-och servicenäringen i Falun, Borlänge, Gagnef, Säter och Smedjebacken få kostnadsfri företagsrådgivning av experter, till exempel:
- Ekonomisk rådgivning
- Behovsanalys för ditt företag
- Rådgivning kring ditt företag
- Stöd i hur du kan bemöta specifika utmaningar
Så här går det till
Du anmäler intresse till oss, därefter kopplar vi ihop dig med våra upphandlade konsulter, Göran Lenander och Mathias Bergqvist. Ni bokar en tid för ett första möte, där du kan ge uttryck för vad du skulle vilja ha råd och stöd kring. Tillsammans gör ni upp en plan för hur ni går vidare.
Om Ökad handelskraft 2.0
- Projekttid: 2023-2026
Finansiering
Europeiska regionala utvecklingsfonden (Eruf), Region Dalarna och Falun Borlänge-regionen AB.
Syftet med projektet
Stärka entreprenörskapet och öka omställningsförmågan hos företagen och på så sätt bidra till att utveckla handels- och servicenäringens konkurrenskraft.
Mer om projektet
Projektet Ökad Handelskraft 2.0 är en fortsättning på vårt tidigare projekt Ökad handelskraft & Samverkan där den primära målgruppen är handel- och serviceföretag i Falun, Borlänge, Gagnef, Säter, Ludvika och Smedjebacken.
Syftet med Ökad Handelskraft 2.0 är att med erfarenhet från föregående projekt stärka entreprenörskapet och öka omställningsförmågan hos företagen och på så sätt bidra till att utveckla handels- och servicenäringens konkurrenskraft. En konkurrenskraftig och hållbar handel- och servicenäring bidrar i sin tur till ökad attraktion, aktivitet, fler upplevelser och mer inkluderande värdskap i kommunerna.
Projektet kommer att tillhandahålla skräddarsydda insatser med seminarier och coaching inom hållbarhet, digitalisering och prissättning, i samarbete med andra aktörer, utveckla nya affärsmodeller för en mer upplevelsebaserad handel.
Aktiviteter
- Behovsanalyser
- Rådgivningar
- Kompetensutvecklingsinsatser inom följande områden
- Digitalisering
- Hållbarhet
- Prissättning
Projektet pågår från 2023-09-01 till 2026-08-31

Tomas Kristoffersson
Projektledare
tomas.kristoffersson@fbregionen.se
076-610 93 56 | 0243-24 80 52