Ökad handelskraft 2.0

Ökad Handelskraft 2.0 erbjuder små och medelstora företag inom handel- och servicenäringen kostnadsfria utbildningar, coachning och företagsrådgivning. Det kan exempelvis vara coachning kring din ekonomi, utbildningar i digital marknadsföring eller rådgivning som rustar ditt företag för framtiden.

Utbildningarna vänder sig till små och medelstora företag inom service- och handelsnäringen, som är verksamma i Borlänge, Falun, Gagnef, Säter, Ludvika och Smedjebacken.

Aktuella

Utbildningar och kurser

Digital marknadsföring 3

Den här utbildningen är för dig som vill ha fördjupade kunskaper kring annonsering och mätning av resultat. Du får verktyg för att strategiskt prioritera dina insatser och kanaler, annonsering på Meta och Google samt mäta och följa upp för bästa resultat. Teori varvas med konkreta exempel och praktiska övningar.

Jonas Löfgren, Confetti kommunikationsbyrå, är en erfaren specialist inom digital marknadsföring som coachar små och medelstora företag i frågor som rör digitala tjänster. Sociala medier, sökordsoptimering, digital annonsering och strategisk planering är några av de ämnen Jonas är expert på.

  • Annonsering i sociala medier: Så funkar det. Vi går igenom verktygen och ger konkreta tips för att du ska kunna dina mål.
  • Annonsering på Google: Så kan du annonsera på Google för att få bättre genomslag och komplettera din organiska synlighet. Vi går igenom verktygen och ger konkreta tips så att du kommer igång.
  • Digital mätning: Genomgång av verktyg och vanliga begrepp och hur du kan arbeta med dem för att optimera resultaten i din digitala marknadsföring.

Utbildar i Falun, Ludvika samt företag i Ingarvet.

Jonas Grenfeldt, Panang kommunikation, har arbetat med digital marknadsföring i femton år och här en av Dalarnas mest anlitade föreläsare i ämnet. Som grundare och delägare på Panang kommunikation i Falun, har han väglett små och stora företag kring digital marknadsföring.

Under utbildningen får du kunskaper om

  • Strategi & planering: Välja, prioritera och planera dina insatser.
  • Nå ut: Verktyg och konkreta tips för att nå målen.
  • Google: Annonsera rätt för att få bättre genomslag.
  • Konverteringsoptimering: Verktyg och vanliga begrepp om hurdu kan arbeta för att omvandla dina följare och besökare till kunder.

Utbildar i Borlänge, Gagnef och Säter.

Borlänge 24 april, 08.00-12.00
CoSpace, Svegatan 6
Utbildare: Jonas Grenfeldt

Djurås 29 april, 08.00-12.00
Lindberghallen, Södra Industrivägen 8
Utbildare: Jonas Grenfeldt

Säter 6 maj, 08.00-12.00
Plats meddelas inom kort
Utbildare: Jonas Grenfeldt

Falun 12 maj, 08.00-12.00
Kombyrån, Slaggatan 20
Utbildare: Jonas Löfgren

Ludvika 21 maj, 08.00-12.00
Tingshuset, Storgatan 5
Utbildare: Jonas Löfgren

Falun 2 juni, 08.00-12.00 (företagare på Ingarvet)
Polhems Bed & Breakfast, Krongårdsvägen 15
Utbildare: Jonas Löfgren

Enkel AI för företagare

Välkommen till en inspirerande utbildning som på ett enkelt ochpraktiskt sätt visar hur du kan dra nytta av AI i din verksamhet. Under utbildningen får du veta hur du kan spara tid genom att integrera AI i arbetsvardagen. Du får med dig konkreta exempel på hur du kan förenklaadministrativa uppgifter, använda ChatGPT och snabbt ta fram bilder och information med AI. För att nämna några exempel.

Utbildare: Dean Wilson från Rehngruppen
Datum och tid: 20 maj 09.00-12.00
Plats: Utbildningen sker digitalt, länk skickas till dig innan.

Informationsblad (pdf)

Utbildningen vänder sig till små och medelstora företag inom handel och service med verksamhet i Borlänge, Falun, Gagnef, Säter, Ludvika och Smedjebacken. Du kan också gå utbildningen via Lyftkraft 2.0 (om du är medlem i projektet).

Digital marknadsföring i praktiken -trestegsraket

Vill du få bättre koll på digital marknadsföring, eller bli bättre på det du redan gör? Den här utbildningen ger dig en tydlig väg framåt oavsett om du är nybörjare, kommit en bit på vägen eller jobbar med marknadsföring till vardags. Du får kunskaper om hur du väljer rätt kanaler, skapar innehåll som märks, hur du jobbar strategiskt, analyserar resultat och vilka verktyg som kan göra väsentlig skillnad i ditt arbete. Utbildningarna är digitala.

I kursen diskuterar vi olika kanalval såsom din webbplats, sociala medier, sökmotorer och e-post. Vi går också igenom vilken marknadsföring som passar bäst när, och hur du ska tänka för att skapa innehåll som kan engagera, bygga varumärke och driva affärer. Målet är inte att du ska bli expert, men du kommer att få de insikter och verktyg du behöver för att kunna komma igång på ett bra sätt.

Datum och tid: 11 juni, 10.00-14.30
Plats: Utbildningen genomförs digitalt, länk skickas till dig i god tid innan.

Utbildare: Jonas Grenfeldt, Panang kommunikation

Jonas har arbetat med digital marknadsföring i femton år och här en av Dalarnas mest anlitade föreläsare i ämnet. Som grundare och delägare på Panang kommunikation i Falun, har han väglett små och stora företag kring digital marknadsföring.

Det här är kursen för dig som gått grundkursen och/eller redan idag arbetar aktivt med digital marknadsföring men vill ta nästa steg. Hur kan man mäta och avgöra om man gör rätt saker som skapar effekt? Vad är rimliga mål? Går det att räkna ut vilken budget man borde ha? Och hur jobbar vi mer konkret med sökmotoroptimering och för att skapa snyggt innehåll för sociala medier? Vi går även igenom chatGPT och andra relevanta AI-verktyg som kan underlätta jobbet för alla som jobbar med digital marknadsföring. Efter kursen ska du som deltagare ha en god förståelse för hur du mäter och analyserar resultat, vad som fungerar i olika kanaler och hur du skapar både text, bild och rörligt innehåll för sociala medier och sökmotorer. Då vi kommer att arbeta praktiskt rekommenderas att du tar med egen dator, samt om möjligt har tillgång till Google Analytics, Google Ads och Google Search Console då vi kommer att använda oss av dessa för att visa praktiska exempel och tillämpning.

Datum och tid: 28 augusti, 10.00-14.30
Plats: Utbildningen genomförs digitalt, länk skickas till dig i god tid innan.

Utbildare: Jonas Grenfeldt, Panang kommunikation

Jonas har arbetat med digital marknadsföring i femton år och här en av Dalarnas mest anlitade föreläsare i ämnet. Som grundare och delägare på Panang kommunikation i Falun, har han väglett små och stora företag kring digital marknadsföring.

Det här är kursen för dig som gått de två tidigare kurserna och/eller redan idag arbetar på en hög nivå med digital marknadsföring. Här höjer vi nivån ytterligare och går igenom övergripande marknadsstrategi och kampanjplanering för digitala medier. Tidigare kanaler kompletteras med ytterligare sociala plattformar, Google Ads olika kampanjformat, YouTube, marketing automation (MA) och programmatic-köp. Vi ser också hur konverteringsoptimering och en struktur kring A/B-testning kan hjälpa din verksamhet både online och offline. Efter kursen har du en god och djup förståelse för vilka kanalval och möjligheter som finns, och hur de passar in (eller inte passar in) i ditt företags övergripande marknadsföringsstrategi.

Datum och tid: 30 september, 10.00-14.30
Plats: Utbildningen genomförs digitalt, länk skickas till dig i god tid innan.

Utbildare: Jonas Grenfeldt, Panang kommunikation

Jonas har arbetat med digital marknadsföring i femton år och här en av Dalarnas mest anlitade föreläsare i ämnet. Som grundare och delägare på Panang kommunikation i Falun, har han väglett små och stora företag kring digital marknadsföring.

Villkor

Utbildngarna vänder sig till företag inom handel- och servicenäringen i Borlänge, Falun, Gagnef, Säter, Ludvika och Smedjebacken. 

Företag som är verksamma i andra orter i Dalarna kan gå utbildningarna via Lyftkraft 2.0

Kontakt
Om du har frågor, kontakta Tomas Kristoffersson på tomas.kristoffersson@fbregionen.se

Hållbarhet som konkurrensmedel

En inspirerande och lättbegriplig utbildning för företag.

Välkommen till en inspirerande och konkret utbildning där vi tillsammans utforskar hur de globala hållbarhetsmålen kan omsättas i praktiska och lönsamma insatser för just er verksamhet. Ni får verktyg och vägledning för att strukturera och planera ert hållbarhetsarbetepå ett sätt som är genomförbart och som skapar nödvändiga konkurrensfördelar på en marknad med allt högre krav.

Datum och tid: 30 september, 09.00-12.00
Plats: Falun eller Borlänge, exakt plats meddelas senare
Anmälan senast 22 september
Kostnadsfritt, vi bjuder på fika.

Mer information (pdf)

Utbildningen vänder sig till små och medelstora företag inom handel och service med verksamhet i Borlänge, Falun, Gagnef, Säter, Ludvika och Smedjebacken. Du kan också gå utbildningen via Lyftkraft 2.0 (om du är godkänd deltagare i projektet).

Vilka företag gäller det för?

Företag inom handel och service som är ett enmansföretag eller har upp till 249 anställda. Ditt företag måste vara registrerat i Borlänge kommun, Falu kommun, Gagnefs kommun, Säters kommun, Ludvika kommun eller Smedjebackens kommun.

Har du en fråga? Tveka inte att kontakta oss

Behöver du stöd och råd av ett proffs?

Att driva en verksamhet kan vara krävande. Oavsett storlek på ditt företag är du säkert bekant med utmaningar som exempelvis rör kundunderlag, investeringar, utveckling, marknadsföring och tiden som sällan räcker till. Vi vill gärna hjälpa dig.

Nu kan du som är verksam inom handel-och servicenäringen i Falun, Borlänge, Gagnef, Säter och Smedjebacken få kostnadsfri företagsrådgivning av experter, till exempel:

  • Ekonomisk rådgivning
  • Behovsanalys för ditt företag
  • Rådgivning kring ditt företag
  • Stöd i hur du kan bemöta specifika utmaningar

Du anmäler intresse till oss, därefter kopplar vi ihop dig med våra upphandlade konsulter, Göran Lenander och Mathias Bergqvist. Ni bokar en tid för ett första möte, där du kan ge uttryck för vad du skulle vilja ha råd och stöd kring. Tillsammans gör ni upp en plan för hur ni går vidare.

Om Ökad handelskraft 2.0

Finansiering
Europeiska regionala utvecklingsfonden (Eruf), Region Dalarna och Falun Borlänge-regionen AB.

Syftet med projektet
Stärka entreprenörskapet och öka omställningsförmågan hos företagen och på så sätt bidra till att utveckla handels- och servicenäringens konkurrenskraft.

Projektet Ökad Handelskraft 2.0 är en fortsättning på vårt tidigare projekt Ökad handelskraft & Samverkan där den primära målgruppen är handel- och serviceföretag i Falun, Borlänge, Gagnef, Säter, Ludvika och Smedjebacken.

Syftet med Ökad Handelskraft 2.0 är att med erfarenhet från föregående projekt stärka entreprenörskapet och öka omställningsförmågan hos företagen och på så sätt bidra till att utveckla handels- och servicenäringens konkurrenskraft. En konkurrenskraftig och hållbar handel- och servicenäring bidrar i sin tur till ökad attraktion, aktivitet, fler upplevelser och mer inkluderande värdskap i kommunerna.

Projektet kommer att tillhandahålla skräddarsydda insatser med seminarier och coaching inom hållbarhet, digitalisering och prissättning, i samarbete med andra aktörer, utveckla nya affärsmodeller för en mer upplevelsebaserad handel.

Aktiviteter

  • Behovsanalyser
  • Rådgivningar
  • Kompetensutvecklingsinsatser inom följande områden
  • Digitalisering
  • Hållbarhet
  • Prissättning

Projektet pågår från 2023-09-01 till 2026-08-31

Tomas Kristoffersson

Projektledare

tomas.kristoffersson@fbregionen.se
076-610 93 56 | 0243-24 80 52