Nu är projektet SID igång!

Bild på deltagare från kommuner som var med under uppstartskonferensen.

På fredagen den 17 oktober ”avfyrades det riktiga startskottet” för projektet Skolsamverkan i Dalarna, SID. En uppstartskonferens på Galaxen i Borlänge samlade alla tolv deltagande kommuner, 2047 Science Center och Region Dalarna för att lägga grunden till de tre år som projektet ska pågå.

Skolsamverkan i Dalarna, SID, är ett ESF-finansierat projekt som ägs av Falun Borlänge-regionen och som genomförs i tolv dalakommuner. Syftet med projektet är att öka gymnasiebehörigheten hos elever som avslutar grundskolan och minska avhoppen från gymnasiet, genom tidiga och långsiktiga insatser. Skolsamverkan i Dalarna syftar också till att utveckla metoder och strukturer för att identifiera och stötta elever som är i riskzonen samt förbättra samverkan mellan skola, arbetsliv och andra samhällsaktörer som av betydelse för elevernas skolgång.

Förberetts och finslipats inför konferensen

I det lite mer långsiktiga perspektivet vill man stärka ungas valkompetens och kunskapen om arbetsmarknaden och i det sammanhanget bidra till att hela skolan tar ansvar för varje elevs resa genom högstadiet. Ytterligare en viktig del är syftet är att förbättra samverkan mellan skola, arbetsliv och andra samhällsaktörer som är av vikt för eleven.

Nu är alltså projektet, som har förberetts och finslipats sedan den 1 september, i gång på riktigt.

— Det känns jättebra att vara i gång, och uppstartskonferensen var mycket givande. De här frågorna engagerar och det märktes verkligen, säger Denise Henry, projektledare för SID på Falun Borlänge-regionen.

Smedjebackens kommun, en av tolv dalakommuner som medverkar i projektet. Från vänster: Meja Jernberg Frösslund, Per Eisen, Carin Malmberg, Mariann Vetterskog och Marlene Jacobsson.
Tre insatsområden

Skolsamverkan i Dalarna fokuserar på tre insatsområden; Individuellt stöd, SYV – hela skolans ansvar och Samverkan skola – arbetsliv. De medverkande kommunerna har, utifrån sina behov, själva fått välja vilket insatsområde de främst vill fokusera på. Smedjebackens kommun, som hade fem personer på plats under konferensen har valt Insatsområde 1- Individuellt stöd.

De berättar att man under lång tid haft hög gymnasiebehörighet, men att de under de sista åren har tappat lite och att det mycket väl kan vara sammankopplat med att det finns elever som har hög frånvaro.

— Det är inspirerande att det är fler kommuner som har valt samma insatsområde. Det bidrar ju till att vi kan ha dialog och erfarenhetsutbyte under projektets gång, något som är väldigt värdefullt, säger Meja Jernberg Frösslund, socialpedagog.

Denise Henry, projektledare för SID
Sofia Källström, 2047 Science Center
”Lägga spåret samtidigt som tåget kör”

Just utbytet mellan kommunerna är viktigt, inte minst då det gäller att få ihop alla olika delar, där projektet är en del av det stora pusslet.

— Vi har förstås långt gånga tankar om hur vi vill jobba, men vi ska också få ihop vår organisation, med allt vad det innebär. Det blir ju lite som en nystart och vi får, så att säga, lägga spåret samtidigt som tåget åker, då finns det ett stort värde i att kunna utbyta tankar och idéer med andra skolor och kommuner, säger Per Eisen, verksamhetsutvecklare och Carin Malmberg, skolpsykolog.

2047 Science Center

2047 Science Center, vars medverkan i projektet är en viktig del, var också närvarande under konferensen. De har under flera år utvecklat gångbara koncept för att hjälpa elever med problematisk skolfrånvaro och utgår bland annat från ”Skottlandsmodellen” (Getting it right for every child). I nära samarbete med ett antal pilotskolor i regionen fokuserar 2047 Science Center på att se potentialen hos elever som utmanas av skolans fysiska och psykiska miljöer.

”Vi behöver hjälpas åt”

Projektet Skolsamverkan i Dalarna är nu alltså i gång och ska pågå fram till maj 2028.

— Vi behöver hjälpas åt för att minska frånvaron i skolan och jobba tillsammans för att alla elever ska ges förutsättningar att uppnå gymnasiebehörighet, säger Denise Henry, projektledare för SID på Falun Borlänge-regionen. 

Det handlar väldigt lite om siffror

Tvärtom mot vad många kanske tror, handlar frånvaron i skolan inte längre om enstaka elever. På senare år har problemet växt sig till ett mönster som påverkar individ, skola och samhälle.

— Problematisk skolfrånvaro handlar väldigt lite om siffror, men desto mer om ungas mående och möjligheter att känna sig lyckade och vi behöver alla dra vårt strå till stacken, menar Denise Henry.

 

Tidiga insatser, relationsbyggande och strukturell samverkan

Projektet har också en viktig horisont, inte minst när det gäller framtida kompetensförsörjning i Dalarna.

— I det längre perspektivet behöver Dalarna fylla på med kompetens, framför allt inom vård, omsorg och skola. Vi måste bryta det framträdande mönstret genom att öka skolnärvaron, gymnasiebehörigheten och ungas intresse för framtida arbeten. I det här projektet gör vi det genom att ha fokus på tidiga insatser, relationsbyggande och strukturell samverkan, säger Denise Henry.

 

Skolsamverkan i Dalarna

  • Ett regionalt samverkansprojekt med tolv kommuner i Dalarna.
  • Projektägare: Falun Borlänge-regionen AB
  • Medfinansieras av Europeiska socialfonden (ESF).
  • Projekttid: september 2025 – maj 2028.
  • Målgrupp: elever 13-16 år från de 12 medverkande kommunerna som riskerar att inte klara
  • behörighet till gymnasiet eller som riskerar att hoppa av skolan.
  • Genomförs i nära samverkan mellan skola, kommun, socialtjänst och region.
  • Bygger på tre integrerade insatsområden: elev, skola och skola-arbetsliv.
  • Syftar till att öka skolnärvaro, ökad gymnasiebehörighet, valkompetens, motivation och minskade skolavhopp.
  • Fokus på tidiga insatser, relationsbyggande och strukturell samverkan.